Dunkirk, filmová událost roku

8/16/2017


Včera jsem měla volné odpoledne a tak jsem si zašla do kina. Nutno podotknout, že zajít si občas "jen tak" sama do kina, není vůbec špatnej pocit!

A nutno dodat, že tento film je stvořený pro kino. Tam vynikne dokonale. V televizi nebo na počítači by mě to skoro až vyloženě nebavilo. Jděte na něj do kina - nebo se na něj nekoukejte vůbec.

Chris Nolan se po třech letech vrací na plátno a rozhodl se, že celému světu předvede, jak dosáhl takového režiserského levelu, že už si může točit filmy úplně podle sebe a jak se mu zlíbí, aniž by hleděl na nějaká pravidla a zaběhlé postupy - "jak natočit divácky úspěšný výdělečný film". Nolan se prostě tentokrát doslova utrhl z řetězu. Takový film tu ještě nikdy nebyl. Je to vyloženě "autorský film" - skoro až umělecké dílo. Ne, beru zpět. Tohle JE umělecké dílo. Vizuál, kompozice, střih. Dokonale precizní, ačkoliv ne moc "líbivé". Jednou se o tomto snímku budou na filmových školách psát rozsáhlé slohové práce - tím jsem si jistá.

Jaro 1940. Operace Dynamo - neboli hromadná evakuace anglických, francouzských a belgických vojáků - mluvíme tu o téměř půlce milionu mužů - z přístavu na severu Francie - Dunkerque. Byli obklíčeni německým vojskem a jediná cesta, jak se dostat do bezpečí, do Anglie, byla skrz jedno jediné molo. Tudíž vojáci se tam shromažďovali a čekali na vysvobození. Samozřejmě, že v takové koncentraci byli perfektní terč pro bombardování. Během tohoto čekání na vysvobození padlo 100 000 vojáků, bylo zničeno několik lodí, stíhaček, bombardérů, minolovek a dalších asi 200 plavidel.

Proč jsem na Dunkirk chtěla jít?

Mám ráda Nolana. Hodně. Interstellar a Inception byl jeden z mých nejúžasnějších filmových "kino" prožitků...
Mám ráda Cilliana Murphyho. Hodně. Je to jeden z nejkvalitnějších herců dneška a navíc - co si budeme povídat - ohromnej charismaťák.
Mám ráda Toma Hardyho
Mám ráda Hanse Zimmera.
O Dunkerku se píše jako o filmové události letošního roku - takže to byla taková milá povinnost, si na něj zajít.

A teď přejdu k samotnému filmu... Napsat strukturovanou recenzi na tak složité a komplexní dílo je pro mě, jakožto filmového laika, takřka nemožné. Ale pokusím se o to... Dokonce jsem si to musela bodově sepsat na papír...

Nolanovi se podařilo vytvořit něco, co je DOKONALÉ. Všechno, co se v tomto filmu děje, nebo neděje, byl čistý záměr, ať se to divákovi líbí, nebo ne. Tohle není "divácký film". Spousta věcí vám může připadat špatně, spousta věcí se vám nebude se líbit, bude vám tam něco přebývat, nebo naopak chybět, ale věřte - Nolan k vám záměrně přistupuje stejně bezohledně, jako byste se na té pláži ocitli vy sami...

Film už v první minutě vytvoří napětí, které by se dalo krájet. Takové napětí, které v ostatních filmech vzniká až po hodinové gradaci. Tady je naservírováno už na začátku a nikdy nepoleví. Spíš naopak - stupňuje se. Nolan už od začátku chce, abyste to všechno prožili co možná nejrealističtěji.

Film je skutečně surově realistický. Přesto tu nestříká krev a nelítají končetiny vzduchem. Smrt je tu vyobrazena jen náznakem. Na nervy drásajícím dojmu to ale nic neubralo. 

Jak je u Nolana zvykem - miluje hrátky s časem. Viděli jsme to jak ve filmu Interstellar, tak v Inception. Tady tomu není jinak. Film je rozdělen do tří dějových linií, které se navzájem ovlivňují, doplňují a dovysvětlují. 

Je tu "MOLO", které zobrazuje časový úsek JEDEN TÝDEN. (pláž, vojáci čekající na vysvobození)
Pak "MOŘE", které se odehrává během JEDNOHO DNE. (civilní loďka, jedna z mnoha, která jede na pomoc vojákům směrem k pláži)
A "VZDUCH", který se odehrává v přesně JEDNÉ HODINĚ. (tři letouny Royal Air Force, které střílí na Němce, aby jim zabránili záměrnému ničení lodí během evakuace)

Všem těmto liniím je ale na plátně věnováno stejné množství času, takže to nutí diváka dávat pozor a přemýšlet nad strukturou a vzájemným prolínáním a doplňováním jednotlivých událostí. Já jsem s tím měla trochu problém - nicméně bylo to geniální. Navíc každá linie byla točená v rozdílné škále barev a dělala na diváka trošku jiný dojem...

A pak tu je další zajímavost. Je to věc, která mi šla ze začátku trochu proti srsti a celkem dost mi kazila celkový dojem z filmu. Až po přečtení několika recenzí jsem pochopila, že to byl záměr a já se na film celou dobu dívala "špatně"... Nolan se nesoustředí na jednotlivé postavy. Soustředí se na samotnou událost. Každý voják je tu jen jeden z mnoha. Nikdo tu nevyčnívá. Jde tu o celkový dav. O nikom se nic nedovíte. Nikdo se tu nijak nejmenuje, nikdo nemluví o lásce, ani o rodině. Nikdo tu nemá svůj charakter, který je neodmyslitelným základem pro to, aby si divák k postavě vypěstoval vztah. Tady to je nemožné... Když se Cilliana Murphyho zeptají "What is your name?" - Jen mlčí a v očích má stále jen hrůzu. Z filmů jsme zvyklí na dějové linky věnované lásce, přátelství, rodině, touze vrátit se domů... Tady dostáváme jen tu touhu vrátit se domů. "We can practically see it from here." - "What?" - "Home".

Záměr je i to, že hereckým esům tohoto filmu - Murphy a Hardy - je tu věnováno o dost míň času, než hercům, jejichž jméno si nepamatuju a v životě jsem je ani neslyšela. Vzájemně se to vyvažuje. Jen to umocňuje ten efekt, že nikdo zde není důležitý, nikdo by neměl vyčnívat a každý je jen "jeden z mnoha".


Hrdina tu buď není žádný, nebo jsou hrdinové všichni...

Nikdy tu neuvidíme hákový kříž, neuvidíme žádného Němce a jméno "Hitler" tu nezazní ani jednou. Jediné označení tu je "ENEMY" (nepřítel). O Němcích víme jen z hozených bomb, torpéd mířených na lodě a střelách... Víme, že nepřítel "tam někde je", ale nevidíme ho... Německá letadla se vynořují z nebes jako démoni, ale nikdy nevidíme jejich piloty. To celé dodává atmosféře cosi frustrujícího. Něco, co nevidíme a nemáme nad tím kontrolu.

Líbil se mi takový jeden moment, kdy voják vychytává ze vzduchu padající německé plakáty oznamující obklíčení jen proto, že si potřebuje něčím utřít zadek. Moc pěkně natočený "vztyčený prostředníček" ;-)

Digitální efekty tu takřka neuvidíte, film je natočen tak, že se v záběru objevují celuloidové nečistoty, což podněcuje "retro" atmosféru. Měla jsem spíš pocit, že jsem sledovala vyšperkovaný válečný dokument (nebo skoro až uměleckou instalaci), než film. Právě proto, že tu chybí ty holywoodské (a obecně filmové) dějové klišé...

Nutno zmínit, že Nolan film natočil tak, aby "vás tam vzal". Abyste si to prožili. Kdo jiný vezme kameru a připevní ji přímo na dobový originál letoun - speciálně zakoupený -  (jak jinak, je to Nolan!) jen proto, aby záběry ze vzduchu byly autentické, nikoliv dotvořené na počítači? Tom Hardy byl v kokpitu zabírán tak z blízka, že jste měli pocit, že tam sedíte s ním. Nehledě na to, že kamera točila i "z jeho pozice", takže vidíte přes čelní sklo letounu i se zaměřujícím hledáčkem. Máte pocit, jako byste tam sami seděli. Kamera se potápí spolu s lodí a to dokonce i ve stejném úhlu - nakřivo, rovno, vzhůru nohama - to je fuk. Prostě se topíte taky! Všechno je tak surové a realistické, že i když tu chybí všechny ty zaláskované dojáky a pláč nad mrtvým "kamarádem", tak emocionálně nepřijdete nakonec o nic. Dokonce se zde ani moc nemluví... A vůbec to nevadí.

Vy si to válečné peklo zkrátka prožijete na vlastní kůži...

A Hans Zimmer? Tentokrát se nedá hovořit o hudbě... Jde spíš o zvukový podkres. Jsou to tóny, zvuky, tikání... Umocňuje to atmosféru, ale nikdy z toho nevzejde melodie. 

Ten zvuk blížících se letadel, ten zvuk padající bomby, ten zvuk poplašných sirén... A pak pád bomby do moře (zvuk cákající vody) a nebo to dunění... Z toho mi šel mráz po zádech...


Jděte na Dunkerk do kina...

Je to zážitek nepopsatelného charakteru. Není to klasický film, jako ho doposud známe. Je to divácky neatraktivní, je to těžko stravitelný, je to šílený... ale stojí to za to. 

Já jsem z toho byla nejdřív rozpačitá, ale teď už vím, jak se na Dunkerk dívat. Je celkem fajn před tímto filmem pochopit režisérův záměr...

Teď už ho znáte...

Jděte na to do kina...

Fakt.

"He's on me"
"I'm on him."

EDIT : POZOR! Dva týdny na to jsem v norském Stavangeru stála v přístavu hned vedle staré (autentické) lodě, která si ve filmu zahrála jednu z nemocničních lodí!!! :-)))


Čtěte dále v této kategorii...

0 komentářů

Nejčtenější články

Subscribe